For teknologiselskapet lokalisert på Os i Nord-Østerdalen er produktutvikling en kontinuerlig prosess. Storfemerket som nå er i salg er ikke et nytt øremerke, men en forbedret versjon av Combi 3000-serien som ble lansert i i 2019, forteller salgssjef for Norge, Ståle Berre:
– Vi har gjort noen justeringer i selve spissen av tappdelen, eller hanndelen, slik at de to merkedelene nå låses enda fastere sammen ved påsetting av øremerket. Endringa kan være vanskelig å se med det blotte øye, men alle storfemerker som det nå bare står «NO» på, og ikke «MT-NO», slik det gjorde før, er av den nye typen, forklarer han.
Berre legger til at bokstavene på merket ikke har noen direkte sammenheng med produktforbedringa, men tilfeldigvis trådte regelen om at det nå skal stå kun «NO» på merkene i kraft samtidig som den nye merkevarianten var klar til salg.
Omfattende testing
Selv om det altså ikke er snakk om en ny merke-generasjon denne gangen, jobber MSD Animal Health svært grundig også med mindre produktforbedringer, forteller salgssjefen:
– Før en ny versjon av et produkt lanseres, utfører vi grundig testing, inkludert simulering av gårdsmiljø og testing ute på gårder, for å etterprøve holdbarhet og levetid.
Ståle Berre understreker at det vil ta noe tid før storfeprodusentene vil se den hele og fulle effekten av forbedringa.
– Mange storfe lever jo i en god del år, så det tar noen år før ei hel besetning er merka med de nyeste øremerkene.
Plassering og merkeutstyr betyr mye
Berre benytter anledningen til å minne om at riktig plassering av merket i øret og riktig merkeutstyr fortsatt er helt avgjørende for et godt resultat:
– Sett øremerket langt nok inn og opp på øret. Sjekk også at du bruker riktig tang, med riktig nål. Bruker man utdatert utstyr, vil merket kunne bli skada ved påsetting, og da holder det ikke like lenge.
Vil svært gjerne høre fra deg
Salgssjefen på Os understreker at MSD Animal Health setter svært stor pris på den tette dialogen selskapet har med norske husdyreiere:
– Vi er helt avhengige av tilbakemeldinger fra produsentene, og absolutt alle innspill vi får tar vi på en eller annen måte med oss inn i produktutviklinga. Produktforbedring blir vi aldri ferdig med, og vi tar både ris og ros med oss. Sannsynligvis vil vi aldri komme fram til det perfekte øremerket. Men jeg kan love at vi gjør vårt beste!
Vil du vite mer om storfemerkene våre?
Kontakt kundesenteret vårt for en god merke-prat!